Pyschosomatische Fysiotherapie

Acceptance and Commitment Therapie (ACT)

ACT

Fysiotherapie kan chronische pijn verlichten door samen met u te werken aan een betere conditie en meer lenigheid, u te leren beter en meer te ontspannen. Dat helpt! Helaas blijven er  vaak restklachten aanwezig en mogelijk heeft de pijn veel impact op uw dagelijks leven.

De cursus A.C.T. (acceptance and commitment therapie) leert u met deze restklachten om te gaan.

De cursus die u bij mij kan volgen bestaat uit de volgende onderdelen

  • Ruimte voor verandering creëren.
  • Pijn en ongemak willen beheersen is het probleem (pijneducatie).
  • Waarden: wat vind jij echt belangrijk in jouw leven?
  • Aandachtig in het huidige moment leven (mindfulness training).
  • Je gedachten zijn niet wat ze zeggen te zijn.
  • Je bent meer dan je pijn.
  • Acceptatie en bereidheid.
  • Toegewijd handelen en omgaan met barrières.

Waardengericht handelen: Jezelf serieus nemen en het jezelf gunnen. Je intenties en wensen omzetten in handelen.

.

Psychosomatische fysiotherapie

Wat zijn spanningsklachten?

Spanningsklachten kunnen zowel van lichamelijke als geestelijke aard zijn. Er is sprake van spanningsklachten als deze klachten verband houden met lichamelijke en/of psychische overbelasting (stress). Deze klachten worden ook wel psychosomatische klachten genoemd. De samenhang tussen de lichamelijke klachten en de psychische overbelasting is niet altijd direct duidelijk. Uw lichamelijke klachten treden meestal op de voorgrond en hebben bij medisch onderzoek geen duidelijke oorzaak opgeleverd. Veelal ervaart u zelf prikkelbaarheid, vermoeidheid en gevoelens van gespannenheid, die verband kunnen houden met bepaalde levensomstandigheden zoals:)

· Hoge werkdruk

· Emotionele gebeurtenissen

· Verlies van dierbaren

· Conflicten

· Ernstige ziekteprocessen

Deze gebeurtenissen, zeker als deze langere tijd blijven bestaan, kunnen u zodanig uit evenwicht brengen dat er spannings klachten ontstaan. Lichamelijke spanningsklachten uiten zich o.a. in:

· Algehele vermoeidheid

· Nek- en rugklachten

· Hoofdpijn

· Benauwdheid, druk op de borst, hartkloppingen

·

Psychische klachten uiten zich o.a. in:

· Het gevoel uit balans te zijn

· Angst en onzekerheid

· Neerslachtigheid en somberheid

· Slaapstoornissen

Wat is er aan te doen!

De psychosomatisch werkende fysiotherapeut zal u kunnen begeleiden en zijn handelen richten op het herstellen van het verstoorde evenwicht tussen spanning en ontspanning. Daar er een directe of indirecte samenhang bestaat tussen lichaam en geest komen beide aspecten in de behandeling aan de orde.

Kwaliteits waarborg

Onze psychosomatisch werkende fysiotherapeuten staan apart geregistreerd in het kwaliteitsregister van de N.F.P. onder auspcien van het K.N.G.F. Een uitgebreide folder kan u telefonisch of via e-mail aanvragen.

Mindfullness

Mindfullness

U verlangt naar meer rust en balans in uw leven?

Mogelijk is mindfulness training iets voor u

Voor wie is mindfulness geschikt?

Mindfulness is geschikt voor iedereen die behoefte heeft aan meer rust en balans in zijn of haar leven. Voor wie minder wil piekeren, meer aan zichzelf wil toekomen, of wil leren omgaan met pijn- of stressklachten.

Enkele positieve effecten van mindfulness training

  • Meer welzijn en tevredenheid
  • Minder piekeren
  • Meer rust in je denken en in omgaan met emoties
  • Beter omgaan met chronische pijnklachten
  • Minder stressreacties in lichaam

Indien u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie kan u voor een mindfulness training in aanmerking komen.

Slaaptraining

Mindfullness

Slaaptraining

o.l.v. Kees-Willem Venema

Een derde van de volwassenen heeft problemen met de slaap en op hogere leeftijd komen deze klachten zelfs nog meer voor. Het merendeel van deze klachten bestaat uit slapeloosheid, zoals
moeilijk in- en doorslapen, vaak wakker worden of onrustig dromen.

Slapeloosheid gaat altijd samen met beperkingen in het functioneren gedurende de dag. Vaak is er overdag sprake van vermoeidheid en/of irritatie. Ook kan aandacht en zingeving sterk afnemen.

Het is dus een 24-uurs probleem. Om uw slaapkwaliteit en dus ook de kwaliteit van uw dagelijks leven te verbeteren Is een slaaptraining mogelijk iets voor u.

De slaaptraining die u bij mij kan volgen bestaat uit:

  • Uitgebreide intake
  • Bijhouden slaapdagboek
  • Beinvloeden van slaapgedrag
  • Slaaphygiëne
  • Ontspanningstherapie, hartcoherentie, antipiekeroefeningen
  • Opbouwen lichamelijke activiteiten overdag indien nodig