Dry needling

Dry Needling is een relatief nieuwe vorm van fysiotherapie. Het is een onderdeel van een totale behandeling die gericht is op het verbeteren van (vaak chronische) spierklachten. Er wordt gebruikgemaakt van een dun naaldje, waarmee de fysiotherapeut het pijnlijke punt in de spier (triggerpoints) kortdurend aanprikt.

Wat zijn Triggerpoints eigenlijk?

Triggerpoints zijn kleine verkrampingen in de spieren, die niet alleen lokale drukpijn in de spieren veroorzaken, maar die ook kunnen uitstralen naar andere lichaamsdelen. Dan krijg je bijvoorbeeld pijn/stijfheid in de spier, hoofdpijn, bewegingsbeperkingen en tintelingen in de arm/been.

Dry needling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints, door middel van het aanprikken hiervan middels een naaldje en deze zo te ontspannen. Wanneer de juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier kort aan. Dit kan een ‘kramp gevoel’ geven, maar de spier ontspant hierna meestal direct. Na de behandeling krijgt u oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.

Wat kan je verwachten van een dry needling behandeling?

Een dry needling behandeling kan even pijnlijk zijn, maar het resultaat is de pijn helemaal waard. Als je een dry needling behandeling hebt gehad, voelt de behandelde spier namelijk direct soepeler aan. Je kunt je spieren dan ook direct na de behandeling wat beter bewegen. Ook heb je minder pijn.
Na een dry needling behandeling kunnen je spieren wat zwaar aanvoelen. Ook kan het zo zijn dat je een soort spierpijn voelt. Het zware gevoel en de eventuele spierpijn verdwijnen echter weer snel. Na een tijdje, doorgaans na herhaaldelijk behandelen, verdwijnen de knopen uit je spieren. Je kunt je spieren nu weer optimaal bewegen, zonder pijn.

Dry-needling nodig? Maak een afspraak!

Heb jij een of meerdere knopen in je spieren en is het hierdoor moeilijker om prettig te bewegen? Maak dan een afspraak voor een dry needling behandeling bij Fysiotherapie Move Better!

Meer weten of een afspraak maken?

Neem dan gerust contact met ons op, wij beantwoorden jouw vragen graag.

Scroll omhoog