Fysiotherapie

Of je nu zit, ligt of staat, ademhaalt, niest, of lacht, werkt, uitgaat of sport, bij alles wat je doet beweeg je, zelfs als je niets doet. Om normaal door het leven te kunnen gaan moet elk onderdeel van het lichaam dan ook perfect functioneren. Wanneer ook maar een klein onderdeel van het lichaam het af laat weten, kunnen zelfs de simpelste bewegingen ineens een opgave worden.

Wat is Fysiotherapie?

Bij fysiotherapie brengt de therapeut een fysieke prikkel aan op het lichaam, met als doel een aanzet te geven tot herstel. Deze prikkel kan in velerlei vormen worden gegeven. Meestal is dit oefentherapie die gericht is op het beter kunnen bewegen van het lichaam, zonder dat er beperkingen zijn of pijn. Na de belasting zal het lichaam zich gaan herstellen met als resultaat meer

kracht, makkelijker bewegen en minderpijn.

Om het herstel te ondersteunen worden ontspanningsoefeningen gegeven of in enkele gevallen gemasseerd.

Daarnaast adviseert de fysiotherapeut in de belastbaarheid en coacht de patiƫnt naar herstel.

• De fysiotherapeut behandeld patiĆ«nten met:
  • Pijnklachten uiteenlopen van hoofd tot voeten
  • Met beperkingen in het functioneren t.g.v slijtage (artrose), reumatische aandoeningen, na operaties
  • Neurologische uitval.
  • Of beperkingen bij long of hartfalen of na het doormaken van een infectie zoals covid 19.
  • Daarnaast zijn er de spanningsklachten die zich kunnen uiten in chronische pijn, onvoldoende verklaarbare klachten zoals solk, hyperventilatie en slapeloosheid.

Bij een blijvende beperking zal de fysiotherapeut met training functieverlies zien te verminderen.

Voor wie is Fysiotherapie bedoeld?

Voor de mens is het van belang dat hij in staat is de dingen te doen die belangrijk voor hem zijn. Werk, onderhouden van relaties en in een interactie met de buitenwereld. Als hij er vrij in is om dat te doen niet gehinderd door pijn of onvermogen, is er spraken van een gezond bestaan.

Een fysiotherapeut helpt bij pijn en onvermogen soms tot volledig herstel maar altijd naar een beter bestaan.