Chronisch Pijn

Het komt veel voor. Naar schatting heeft 20 procent van de Nederlanders met regelmaat pijnklachten die niet verklaarbaar zijn uit medisch onderzoek. De klachten houden langer dan drie maanden aan en noemen we daarom chronisch.
De aanleiding van de pijnklachten is doorgaans een ongeluk of een pijnlijke overbelasting. Te denken valt aan een Whiplashtrauma, het doormaken van een Hernia of ernstig door de rug gaan. Het lichaam heeft schade opgelopen, heeft hiervan pijn en zal hiervan in enkele weken tot maanden van herstellen. In veel gevallen zal daarmee ook de pijn verdwijnen en in een enkel geval zullen er pijnklachten achterblijven.

Hoe kan dit ontstaan?

Het lichaam reageert op iedere prikkel met een aanpassing. Zoals een lichaam met een trainingsarbeid sterker zal worden, zo zal een lichaam bij een ernstige pijnprikkel zich aanpassen.
Het wil de slechte ervaring van de periode van pijn hoe dan ook willen voorkomen neemt maatregelen om een belasting met een pijnreactie te voorkomen. Er gaan meer sensoren actief worden en de verschillenden pijnpoorten die in eerdere situatie de pijn als onbeduidend beoordelen staan nu open. Het lichaam is in “alarm” en reageert op iedere pijnprikkel. Het reageert op de zware, maar ook op de lichte pijnprikkel.

In onze overtuiging geldt dat pijn veroorzaakt wordt door schade of een ziekte in het lichaam.  Pijn is het gevolg van aandoening en veel pijn is het gevolg van een grote aandoening. Het is buitengewoon frustrerend als bij onderzoek niets gevonden wordt. Inzicht in het ontstaan van chronische pijn , ofwel pijneducatie kan dit voorkomen.

Wat te doen?
Is het raadzaam om langer te blijven strijden?

Het mag niet zo zijn dat pijn bepaalt wat je doet, maar dat jijzelf de dingen onderneemt die voor jou waardevol en belangrijk zijn. Belangrijk is het maken van doelstelling ondanks de zo zeer aanwezige pijn. Laat de pijn je gedrag niet verlammen, maar streef naar je nieuwe doelstellingen. Dit zal ongetwijfeld een reactie opleveren.

Met ontspanningsoefeningen leert u pijn beter benaderen. Aangepaste oefentherapie biedt u op vellige wijze het lichaam te belasten. De therapeut zal uw klachten volgens de geldende regels van de pijneducatie  aan u uitleggen.
Doel:  niet meer ontwijken van de klachten, maar veranderen naar waardevol leven. Met mogelijk als bijeffect minder pijn.

info@fysiotherapieosdorp.nl

Meer weten of een afspraak maken?

Neem dan gerust contact met ons op, wij beantwoorden jouw vragen graag.

Scroll omhoog